Ahad, 9 Jun 2013

honda odyssey rb1 & rb3

assalamualaikum wbt
sesekali citer plak kerete..bikers tetap bikers..cume kete ni xleh la nk meleper..
multi purpose vehicle (MPV) semakin digemari oleh pengguna di negara kita, ini kerana faktor ruang yang luas..terlalu banyak pilihan yang ada boleh pengguna pilih bergantung kepada citarasa dan harga.. nissan livina, toyota wish, estima, alphart, unser, innova, ipsum, honda stream, mazda 5 dan beberapa model lagi menjadi pilihan..mpv malaysia keluaran proton yang pertama exora mendapat sambutan yang menggalakka bermula dengan penggunaan enjin campro cps 1.6cc dan yang latest campro soft turbo..ruang bagi exora mmg luas dan kuasa enjin bg campro soft turbo sangat responsif bg sebuah mpv, tetapi bg cps 1.6 agak mengecewakan..

disini penulis highlight model odyssey rb1 dan rb3..sebelum itu penulis ingin berkongsi sedikit sejarah model odessey yang penulis ketahui shj
first generation dan second genration, dari segi bentuknya tidaklah begitu menarik
first generation 1994-1999
generasi pertama dikenali dengan casis RA1-RA5 dan menggunakan 3 jenis enjin iaitu 2.2liter tiada vtech, 2.3 liter vtech dan 3.0liter v6 vtech..casis ra2 dan ra4 adalah all wheel drive (awd)
generasi kedua 1999-2003
enjin dimurnikan lagi dan hanya 2.3liter vtech dan 3.0 v6 vtech shj. dikenali dengan casis RA6 dan RA7. model yang dibawa masuk ke malaysia adala RA6..model RA7 adalah all wheel drive(awd)

dan model yang menggigit dan penulis sangat gemari (tapi tak mampu lagi) dalah model RB1 dan RB3..Penulis citer dulu model RB1
generasi ketiga 2004 -2008
Odc model ini sebenarnya ade dua iaitu RB1 dan RB2..rb2 adalah  model awd..bagi RB1 plak ade dua lagi iaitu model RB1 biasa dan absolute..perbezaan nyata RB1 biasa dengan absolute adalah pada nadinya .
Rb1 biasa
Rb1 absolute
Enjin k24 ivtech 160horse power
Enjin k24 ivtech 200 horsepower
perbezaan yang lain adalah dari segi aksesori iaitu lether seat bg absolute, fabrik bg rb1 biasa, dan yang lain2 aksesori mcm sunroof agak tak faham coz banyak sgt spec tp xsmpai la spec yang terlalu pelik dan mcm2 spt estima.. Model absolute sememangnya jadi idaman penulis
dan model generasi keempat
generasi keempat 2008-sekarang
chasis RB3 & RB4
dalaman
depan
kokpit yang mengancam
seat yang super kemas
bagi generasi keempat ini ade dua chasis iaitu RB3 dan RB4 yang platform nya sama dengan model rb1. bagi model absolute enjin k24ivtech 202 horsepower manakala rb3 biasa bernadikan k24ivtec 173 horsepower..
mcm mn? mengancam bukan..kalu kite perhatikan pengguna mpv ramai menggunakan wish vs stream, estima  alphard, tapi model odyssey ini kurang popular..mungkin dalam setahun dua kite bleh tgk byk odc diatas jln kerana model rb1 harganya sudah banyak turun.. penulis baru survey rb3 biasa dalam harga 150k-165k, manakala rb3 absolute 160k-197k.. model rb1 ade dijual oleh honda malaysia tetapi absolute tiada dan sekarang honda malaysia tidak lg menjual model odc..yang dibawa masuk sekrang semua model recond samada odc biasa ataupun absolute..dan harga model recond ni plak bergantung pada cukai iaitu AP yang ditentukan oleh kerajaan malaysia di bumi bertuah ini..ade ap,cukai import, cukai eksais lagi..xfham la.why kite tak dapat ap ni sorang satu, why.. why harga ap tak dipaparkan di media..tak salah harga kereta kat malaysia mahal, tp kite nk tau perbezaan harga dengan negara lain dan nk kemudahan-kemudahan lain tip top..sekarang insuran pn bleh naik..kete lame ade charge loading plak..kite byr harga kete, insuran,cukai jln, lesen memandu, tol, parking, saman, servis kete pn mahal..anda ada jawapan kenape semua ini berlaku dan semakin mahal??? ade?? negara kita ini ekonomi kapitalis? yang kaya bertambah kaya, yang miskin papa kedana..inilah realiti dunia hari ini..jgn byk komen, terimalah keadaan.. janji aman.. dah terkeluar tajuk ni..

artikel ini akan bersambung apabila penulis test drive model rb1 dan rb3..hehehe..lupe, penulis jgak akan minta pandangan dari cikgu husaini berkaitan informasi enjin coz husaini ni mmg otai bab enjin kereta, ialah, kereta dia pun pakai blacktop ke supercharge yang dibikin sendiri pd corolla se..mmg otai,

sesuatu yang penulis lupe nk tgk ialah adakah gear box odc ini ade lsd.. kalu ade, mmg bleh mkn la civic fd type r tang corner mahupn lurus..tgk dlm youtube, kat japan diorang bw g track odc ni, siap bolt on tebo(turbo), ade jgak masuk supercharge..tp mmg bes la odc absolute ni..luas, rendah n pemanduan mantap..post akan datang penulis akan wat comparison antara tebo dan supercharge

wassalam

6 ulasan:

  1. Sekarang rb1/rb3 dah murah tuan hehe..

    BalasPadam
  2. Hari ne rb3 kat mudah 59K 😬

    BalasPadam
  3. Tengah servey jgk ni rb3, ok ka

    BalasPadam
  4. Kos mentenance rb3 please..tengah survey mpv
    ni..

    BalasPadam
  5. Kos maintain RB3 = murah! Saya guna RB1 sejak 2012, dan RB3 sejak 2017.

    Excellent. Drive sungguh mantop...

    Masih guna till now walau bertukar² model lepas jual demi jual bila ada offer...

    BalasPadam